čtvrtek 11. února 2016

Koupelna 1. část


Dala jsem si menší pauzu od počítače, ale teď už se vrhnu na psaní :) 



Když jsem přemýšlela o čem psát nejdříve, tak mě hned napadla koupelna. Kromě pár výjimek, které časem doladím, je v ní vše jak má být podle správného života s nulovým odpadem. Stačilo se jen trochu překonat a přestat dělat klasické nákupy v drogerii. Místo toho je třeba zapátrat a pořídit si pár základních surovin, s kterými vytvoříte v podstatě cokoli, co byste mohli v koupelně potřebovat ;)


Dnes se zaměřím na ty úplně nejzákladnější hygienické prostředky:

  • Mýdlo
Mýdlo je zrovna věc, kterou můžete klidně kupovat dál. Dá se pořídit bez obalu, nebo určitě v každém obchodě mají alespoň v papírové krabičce, což je pořád lepší varianta než umělohmotné obaly. Já mám vždy na rok zásobu mýdel, protože je dostávám k Vánocům- krájená a nebalená (z vánočních stánků předpokládám). Jen letos byli šouplé v igeitu..... Když mi mýdla minulý rok došli, tak jsem si koupila na zkoušku jedno v potravinové BioBance ( stránky ZDE), v té je základ, že vše co si tu chcete koupit musíte dát do vlastního obalu (určitě o ní budu ještě psát). Doma jsem pak zjistila, že je vyrobena z palmového tuku, kterému se snažím vyhýbat, takže příště zkusím koupit někde jinde.

Pokud preferujete mýdlo tekuté, na které bez obalu asi jen tak nenarazíte, tak není problém si ho vyrobit z tuhého mýdla. Stačí ohřát vodu a do vroucí pak nastrouhat mýdlo (plus se do toho může kápnout trocha voňavého esenciálního oleje). Přesný poměr vody už nevím, na home-made.cz uvádí 4 hrnky vody na kostičku mýdla. Jak směs začne houstnout, tak poznáte, jestli je to moc husté a je potřeba přilít vodu, nebo naopak moc tekuté a chce to ještě nastrouhat mýdlo.... Skladovat se to dá v jakékoli skleněné nádobce (já to mám v zavařovačkách) a postupně dávkovat do dózy na tekuté mýdlo, nebo malých lahviček, pokud si mýdlo berete s sebou.
  • Šampon
S šamponem jsem měla velký problém, který vlastně trvá do teď. Nepodařilo se mi objevit takový recept, který by mi na vlasy pořádně fungoval. Nakonec jsem v obchodě se zdravou výživou objevila bylinkový šampon v podobě mýdla (zabalený jen papírovým proužkem s popiskem). Také to není úplně ono, když jsem totiž jednou použila klasický šampon, tak musím přiznat, že vlasy vypadaly lépe. No, na šamponu musím ještě zapracovat....
  • Pasta na zuby
Už půl roku používám pastu vyrobenou z jedlé sody, kokosového oleje a esenciálního oleje (máta). Když jsem ji vyzkoušela poprvé, tak jsem myslela, že budu zvracet :D. Bylo to prostě úplně něco jiného, nebyla jsem na takovou chuť zvyklá. Druhý den to už ale bylo lepší a za týden mi přišla chuť nové pasty úplně normální. Pokud budete tedy přecházet na domácí zubní pastu, nenechte se odradit prvním trochu nepříjemným pocitem, určitě to přejde :)


Přesný návod na pastu z kokosového oleje je ze stránek jedné Američanky žijící už nějakou dobu bez odpadu, která je už dlouho mým velkým vzorem :)



Možná někoho zarazí ten kokosový olej, který se k nám musí dovážet z druhého konce světa. Pokud se chcete kokosu vyhnout, mám ještě TENTO recept, který se skládá jen z jedlé sody, soli a vonného olejíčku. Až mi dojde várka pasty s kokosovým olejem, tak ho vyzkouším.



Ke správné bezodpadové pastě patří samozřejmě také správný kartáček. Takže takový, který lze zrecyklovat do poslední štětinky. Já používám bambusový kartáček značky Curanatura. Čistí se s ním velmi dobře, není ani nijak drahý (kolem 80 kč) a vypadá mnohem líp než jiné kartáčky (alespoň mě se líbí víc ;) ). Dá se koupit na internetu a v Brně jsem ho viděla i v obchodech.
  • Deodorant
Poslední takovou nezbytností v koupelně je dnes asi i deodorant. Nejdříve jsem používala takový spíše práškový deodorant ( 1/4 hrnku kukuřičného škrobu ,1/4 hrnku jedlé sody a 10 kapek esenciálního oleje Tea Tre), ale ten mi příliš nevyhovoval, protože se mi hodně sypal po oblečení, když jsem ho používala. Takže druhý pokus byl už tuhý deodorant. Bohužel přesně nevím z čeho jsem ho dělala, mám totiž uložených asi 5 receptů, takže až budu dělat novou várku tak přidám přesný návod. Na internetu je toho plno a vesměs se jedná o smíchaninu sody, škrobu, kokosového oleje a esenciální vůně. Zkusím ještě najít nějaký bez toho kokosového oleje ať to mám co nejokologičtější ;) 

O dalších "hygienických a kosmetických vymoženostech", které se hromadí v našich koupelnách zase příští týden :)

Žádné komentáře:

Okomentovat