pátek 8. dubna 2016

My trash (1. týden)

Tak mám za sebou 1. týden bez odpadkového koše. Musím říct, že jsem sama se  sebou nespokojená, čekala jsem, že mi to půjde líp ......Vše jsem celý týden dávala do krabice a dnes jsem to roztřídila, nafotila a zvážila.

Jak tedy celý týden probíhal?


V pátek to začalo slibně, byla jsem na větším nákupu a pořádně jsem se na něj připravila. Nejdřív jsem zašla na Zelný trh pro jablíčka ( ty sem si dala do plátěného pytlíčku), pak jsem navštívila Zdravou výživu u Měnínské brány, kde mají potraviny na váhu. Tam jsem využila své starší papírové obaly, což byla ovšem chyba. Hlavně u kuskusu, sáček se mi totiž protrhl a kuskus se v batohu vysypal.... poučení pro příště- na sypané věci už jen látkové sáčky!!! pak jsem ještě zašla do Sklizena pro pečivo (to se naštěstí nemá jak vysypat, takže tady papírové sáčky nevadí ;)), jogurt (ve vratném obalu) a máslo (to je bohužel balené v igelitovém sáčku:(). Jediný odpad z mého nákupu byl tedy sáček od másla.....

Přítel si pak ještě šel koupit čaj- velkou plechovou pikslu. Nejdřív se mi to líbilo, sypaný čaj ve znovupoužitelné dózičce je přeci fajn. Jenže po otevření dózy na nás vykoukl další obal. Takže další ponaučení- vždy si ověřit co dalšího se skrývá pod prvním obalem! K pátečnímu odpadu jsem ještě musela přidat obaly od zelných salátů a tortil. Ty jsem kupovala už dřív, ale musím počítat vše. Možná se můžu trochu obhájit tím, že saláty i tortili byli koupené už s blížící se dobou konce trvanlivosti, takže by se stejně vyhodili......Další odpad mi vznikl, když jsem u přítelových rodičů pekla musli. Nechtěla jsem jim moc upatlat plech, tak jsem použila pečící papír...... večer jsme pak ještě dopili jahůdkový čaj, takže na hromadu dnešních odpadků přibil ještě pytlíček od čaje (původně pokládaný za papírový). Po prvním dni, ač jsem si u nákupu dávala pozor, toho mám na vyhození celkem dost :/



V sobotu jsme byli celý den pryč, neplánovala jsem žádný větší nákup, takže jsem předpokládala, že budu mít i den, kdy nepřidám žádný odpadek. Ale nestalo se:(. V 10 jsem ještě na chvíli zaběhla na Food Park. Bohužel jsem tam byla moc brzo a jen na skok, takže jsem to tam nemohla pořádně obkouknout (snad příště...). Většina stánků mi ale přišla, že nabízí už zabalené produkty. Zastavila jsem se jen u pečiva, které jsem si samozřejmě nabrala do svého plátěného pytle (prodávajícím to nijak nevadilo). Bylo tu i pár stánků s dobrotami (dortíky měli už ale předpřipravené na papírovém tácku). Zeleniny jsem si žádné nevšimla, ale je možné, že se tam později objevila...Jinak jsem se nikde moc nezastavovala, měla jsem jen pár minut.

Po bleskové návštěvě Food Parku jsme jeli do Uherského Hradiště na poslední badmintonový zápas. Na cestu jsem se samozřejmě připravila, abych si nemusela kupovat nic na sváču a občerstvení. Nakrájela jsem si do ešusu jablíčka z včerejšího nákupu (byla výborná), do pytlíčku zabalila oříšky a ještě jsem měla pečivo z Food Parku. Samozřejmě jsem s sebou měla i láhev s vodou. Na oběd jsme zašli do pizzerky, tam asi musím počítat, že nějaký odpad vznikl při výrobě mé pizzy :/. Alespoň jsem nezašpinila žádný příbor a nevzala si papírový ubrousek....Odpoledne jsem si v Hradišti udělali menší výlet a vypadalo to, že se domů vrátím bez jediného smetí.... Jenže po cestě domů jsme se ještě zastavili na Buchlově a tam jsme si u stánku dali hranolky :( Za to se fakt stydím, prostě mi v tu chvíli nedošlo, že to není žádná restaurace a že ty hranolky dostaneme v plastové mističce a s plastovou vidličkou :/

V neděli jsem dopoledne dělala nějakou práci a odpoledne jsem byla na výletě s pejskem. Žádné nákupy, žádné restaurace a žádný odpad:). Možná jsme díky tomu měli trochu odbyté jídlo. Celý den jsme pojídali jen ovoce, zeleninu, oříšky a chleba s marmeládou nebo pomazánkou. Ale myslím, že to vůbec ničemu (a hlavně nikomu) nevadilo.

Další den jsem se nákupům také úplně vyhnula. Jen přítel neodolal a šel si koupit minerálku a nějaké dobroty....Takže do krabice s naším týdenním odpadem přibyla pet láhev a obaly od makovce a čokolády. Já pak večer přidala ještě vstupenku z festivalu Jeden svět. Myslím ale, že promítání za to stálo;)

V úterý jsme kupovali jen buchtičky (do igelitového sáčku). Také jsem zapomněla zaznamenat několik účtenek, které se mi v krabici začali objevovat. První den jsem dostala jen ve zdravé výživě jinak na stánku a ve Sklizenu ne, i přítele se v jiné zdravé výživě, kde kupoval čaj zeptali zda účtenku chce. Máme tu tedy zatím účet z pizzerie, zdravé výživy a pak dva ze samošek.

Ve středu jsem měla s babičkou sraz v hypermarketu Albert, chtěla mi koupit nějakou kytku k promoci (v květináči;)). Když už jsem tam byla, tak jsem si řekla, že zkusím udělat nákup. Chtěla jsem otestovat zda je možné nakupovat bez odpadu i v supermarketu. Po důkladném zkoumání jsem došla k závěru, že to možné není. Na váhu tu měli jen sladkosti, ale nenašla jsem nic co by neobsahovalo buď želatinu z prasete nebo palmový olej. Takže tohle sice oceňuji, ale pro mě to bylo stejně nepoužitelné.....Jediné co tu bylo ještě nebalené bylo ovoce, zelenina (a to taky z větší části ne) a pečivo. Jenže ve velkých obchodech nesmíte tyto produkty dávat ani do papírového sáčku, takže taky nepoužitelné. Já na to teda byla připravená a vzala jsem si použité igelitové pytlíky z domu, ale jako stálé řešení to takhle dělat určitě nechci. Z balených produktů jsem se dívala hlavně po sklu. Toho tu měli celkem dost, hlavně zpracovanou různou zeleninu a ovoce. Nakonec jsem si stejně odnesla většinu věcí zabalených (sýry, čokoládu). Beru tento nákup jako zkušenost, že v těchto obchodech nakupovat opravdu nejde.

No a včera jsem ani nepočítala, že vyváznu bez odpadků:). Měla jsem promoci a sjela se celá rodina. Od každého jsem dostala přáníčka (ty vyhazovat nebudu, takže to ani do odpadu nepočítám ;)), obálky (ty zkusím ještě použít) a jednu kytici (byla zabalená do papíru, ten jsem usušila a myslím, že půjde použít jako balící papír na dárky). Ještě jsem byla obdarována taškou plnou dobrot. Včera už jsme stihli slupnout kešu oříšky a bazalkovo-rajčatové chipsi. Všechno bylo v plastovém obalu (alespoň, že obaly zůstaly čisté a můžu je zrecyklovat). Večer ještě přítel dostal chuť na juice a tousty, tak si skočil nakoupit. Ze čtvrtka mám tedy malou hromádku plastů.....

Za celý týden pak ještě musím k odpadu započítat spousty pytlíčků z venčení. To jsem bohužel zatím nevymyslela, jak to dělat jinak. Nechávat to na ulici nechci, takže jsem si řekla, že až vypotřebuji tu hromadu igelitových sáčků co máme doma, tak si pořídím alespoň šetrnější papírové. Víc nevím co bych mohla udělat :(

Když jsem teď začala třídit vše co se jsme za týden nashromáždili v krabice odpadků, tak je v ní ještě pár věcí, které jsem ve svých zápiscích vynechala. Takže zde je celkový součet našich týdenních odpadků, rozdělený na komunální odpad, papír a plast:

Odpad, který nešel recyklovat naštěstí nebyl až tak markantní. Obsahoval jen použitý pečící papír, mastný papírový ubrousek, obal od čaje, obal od koření a podivný obal, ve kterém měl přítel zabalená nová sluchátka. Ten jsem nedokázala určit jestli se může recyklovat s plastem, tak jsem ho raději dala také do komunálního odpadu.
Při třídění svých odpadků jsem učinila velice nemilý objev :/. Došli nám 2 čaje, které byli sypané na váhu do malých pytlíčků. Chtěla jsem je dát automaticky k papíru, ale pak jsem obal začala více zkoumat a pitvat a zjistila jsem, že je tvořený hned třemi vrstvy materiálu (papír, hliník a plast). Navíc ten hliník byl tak přilepený na plastu i papíru, že jsem ho po chvíli zuřivé snahy jednotlivé vrstvy oddělit hodila do nerecyklovatelného smetí......


Celkově tedy komunálního odpadu  v naší domácnosti vzniklo za týden 37 gramů.

Papíru bylo též celkem málo, na váhu v podstatě úplně stejně (38 gramů).

Do této kategorie jsem vytřídila všechny účtenky, prošlý kupón na šalinkartu, vnitřek balení od tortil, leták od kovového odkapávače, který mi koupila babička a pár popsaných papírů (z těch ještě odstřihnu malé kousky, které zůstaly nepopsané a využiji je na poznámky).



No a nakonec tu mám plast, ten, jak se dalo očekávat, zabíral nejvíce místa v krabici :/

Patří sem (zleva od vrchu) krabičky od salátů, igelit od odkapávače, obal od sýru a od másla, petka, mistička a vidlička od hranolek, 2 obaly od čokolády, obal od makovce, kešu oříšků, tortil, lupínků a baby špenátu.

Dohromady to dělá 113 gramů plastového odpadu. S touto položkou jsem opravdu nespokojená. Kromě těch věcí, které jsem dostala (odkapávač,kešu a lupínky), byli ostatní nákupy plastu zbytečné. Možná by se dal ještě prominout ten sýr a ty prošlé věci (saláty a tortila). 


Celkově se nám tedy doma nashromáždilo 188 g odpadu. Nepočítám do něj bioodpad, který dávám žížalkám (tento týden ho moc nebylo, tak 2 takové vaničky, která je na fotce odpadu z prvního dne) a pak tu také samozřejmě nejsou započítány psí exkrementy......

Jak bych tento týden tedy zhodnotila? 
  • Stále kupujeme celkem dost zbytečných věcí v plastu
  • Musím doma připravovat víc dobrot, aby se nemuseli kupovat ty balené 
  • Do všech tašek si dám alespoň jeden plátěný pytlík, pro případ neplánovaného nákupu. 
  • Taky se budu důkladněji vyhýbat rychlím občerstvením a stánkům s jídlem, kde je jasné, že bude jídlo podávané v plastu
  • Nebudu chodit nakupovat do supermarketů
  • Dám si u každé věci pozor z jakého je materiálu a zda se nějaký další neskrývá i pod vrchním obalem

2 komentáře:

  1. Ahoj, máš moc zajímavý blog. Taky jsem na cestě k zero waste a pořád zjišťuji další a další informace. Zdravá výživa u Měnínské brány je skvělá, taky tam chodím. :) Jenom jsem chtěla říct, že běžné účtenky jsou vyrobené z termopapíru, který se recyklovat nemá. Takže účtenky nepatří do papíru, ale do směsného odpadu. Mě osobně to strašně štve, protože ačkoliv se snažím v supermarketu nakoupit bez odpadů, tak mi to účtenky vždy pokazí. Měli by dát možnost u pokladny, jestli chceme tisknout účet, nebo ne. Ať se daří v zero waste. Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, moc děkuji za informaci o účtenkách, to jsem fakt nevěděla....Aspoň vím, že se jim musím o to víc vyhýbat (doteď jsem to brala jako takové menší odpadové zlo, když je to z papíru:)). Nejideálnější je nakupovat u stánku apod., tam účtenky nikdy nedávají, ale to bude teď přes zimu těžší...nebo prostě tam kde nemají pokladnu a vypisují to ručně na lístek, tam se dá vždycky domluvit, aby ti ho nedávali. Jinde prý vyjíždět účtenky musí, už jsem se ptala všude možně.....No a pokud člověk potřebuje třeba no normálních potravin, tak je lepší chodit do malých samošek, tam mají ty lístky alespoň menší, než ve supermarketech ;)
      Nečetla jsi náhodou někde, jak je to s jízdenkama, někdo mi totiž říkal, že se také nemůžou třídit do papíru.

      Jinak díky za tvůj zájem:)
      Iva

      Vymazat