čtvrtek 28. dubna 2016

Obědová inspirace 1

Díky měsíčnímu sledování svých odpadků jsem zjistila, že většina z toho co vyhodíme pochází z nákupu jídla. Proto jsem se rozhodla, že se na tuto oblast teď zaměřím. Chtěla bych hlavně všem ukázat, že zero waste lifestyle nemusí být až tak problematický a že opravdu máte možnosti co si koupit k jídlu. O tom mají totiž lidé, s kterými o nulovém odpadu mluvím největší pochyby. 

Protože ráda vařím, tak mě napadlo, že sem občas přidám pár typů co si bez odpadu uvařit. Snad to někoho inspiruje a alespoň občas si uvaří tak, aby při tom nemusel nic vyhodit do koše:)

Pečené brambory s....

Můj momentální favorit:)
Brambory si můžete opéct s čímkoli vás napadne, nebo co máte po ruce. Já k nim vždycky upeču sezónní zeleninu (řepa, mrkev, cibule...), nebo třeba žampiony. Vše nakoupím na trhu do vlastního obalu ;).
Příprava je také pokaždé jiná. Někdy to všechno nakrájím, hodím na plech, pokapu olejem a posypu kořením, na které mám zrovna chuť. Jindy zase udělám marinádu a brambory v ní vyválím. Můžete kombinovat různé chutě, udělat si křupavé tenké brambůrky, nebo jen lehce opečené brambory..... možností je spousta, ale vždycky si určitě pochutnáte:)

Zeleninové raw rolky

Nej jídlo minulého měsíce:)
Velice jednoduché jídlo, které můžete servírovat na oslavě jako jednohubky, ale nasytí vás i na oběd. Obal je udělaný z cukety (nastrouhaná na plátky pomocí obyčejné škrabky na brambory) a uvnitř je zelenina, kterou jsme měli zrovna doma (mrkev, okurka, salát, špenát, kedlubna) a domácí cizrnový humus (recept například ZDE). Ten teda není úplně raw, ale bez něj by to bylo na mě moc suché :D
Na vitariánské stravě se konzumuje hlavně zelenina a ovoce a jelikož se snažím jíst sezoně a lokálně, tak jsem zjistila, že tato strava pro mě není úplně nejvhodnější. Když se podíváte na jakékoli video nebo raw jídelníček, tak tam převažuje exotické ovoce. Teď už se nějaká ta zelenina objevuje, ale před měsícem opravdu nebylo co jíst, takže jsem musela udělat chvilkovou výjimku a kupovat i dováženou zeleninu. Ale zase jsme měli takový odlehčený zeleninový jídelníček, to taky někdy není naškodu, ale spíš až teď kdy už nějaká zelenina roste :). 

Ravioli se špenátem

Ravioli se mi nějak rozblemtli a nakonec z většiny byli spíš takové špenátové kuličky..... na fotce je těch pár povedenějších :D

Těsto jsem dělala jen z mouky, vody a oleje ve strojku na špagety, má funkci i na výrobu raviol. Jde to ale i bez přístroje a možná to bude i lepší (nebude se to tak rozblemtávat).
Náplň je z uvařeného špenátu (mražený, koupený na váhu v Tescu). Teď se dá pořídit i čerstvý špenát, nebo si můžete udělat jinou náplň z čeho vás napadne, co se dá koupit nebalené.....

Mrkvová omáčka s rýží a robi




Robi se většinou prodává balené, takže to není úplně typický příklad jídla, které si můžete připravit bez odpadu...... Já si nakoupila pár kilo do zásoby v potravinové bance. Tam se to objedná ve velkém a každý si pak vezme kolik chce. Místo robi si můžete udělat domácí seitan, nebo třeba luštěninové karbanátky....
Mrkvová omáčka- na oleji se osmahne cibulka a přidá se nastrouhaná mrkev (cca 1/4kg) s trocha vody. Až mrkev změkne, tak ji rozmixujeme a přidáme koření (sůl, kurkumu). Podle toho jakou chcete konzistenci, tak dolíváte vodu, nebo smetanu. Na internetu najdete na mrkvovou omáčku plno přesnějších receptů;).

Dušené žampiony na cibulce s bramborovou kaší a zelím


Tohlé mňamózní jídlo jsem zmiňovala u nejlepších věcí měsíce Února , příprava není složitá a každý ji asi zvládne i bez receptu, ale tak pro úplnost ho sem taky dávám:)

Bramborová kaše: uvaříme brambory a rozmixujeme s mlékem (já použila doma vyrobené ovesné mléko).
Žampiony: na oleji osmahneme cibulku (na 2 porce jsem použila půlku takové střední cibule), přidáme žampiony nakrájené na plátky a posypeme kořením dle chuti.


Cizrno-špenátové curry

Možná to nevypadá zrovna lákavě, ale chuťově je to výborné

Na tohle skvělé jídlo jsem našla hned několik receptů, ale už si bohužel nevzpomínám, který z nich jsem použila. Základem je uvařená cizrna smíchaná se špenát a rajčatovým protlakem. A samozřejmě koření. Jednoduché, chutné a bez zbytečného odpadu:)


Brzy přidělám další jídla a pokud i vy máte recept na jídlo bez vytvoření odpadu, tak budu moc ráda když se o něj se mnou podělíte:)

Žádné komentáře:

Okomentovat